Jalan-Jalan Para Syaitan

Metal Blogspot mau memberikan Ilmu supaya tidak gampang terjerumus di Jalan-Jalan Para Syaitan. mendingan baca bersama-sama Cekidot !!!


Syaitan memakai jalan setahap demi setahap dalam menjerumuskan manusia, sama ada dalam arena dakwah maupun aktiviti yang di tempuh untuk menuju ke arahnya. Ibnul Qayyim (Semoga Allah Merahmatinya) Telah menyebutkan 6 tahap yang di gunakan Syaitan dalam arena dakwah untuk menjerumuskan manusia. Tahap-tahap itu adalah :

1.KUFUR DAN SYIRIK
Syaitan berusaha untuk menjadikan manusia kafir atau menyekutukan Allah, dan apabila ia seorang Muslim, maka Syaitan menurunkan Sasarannya ke tahap berikutnya.

2.BID'AH
Syaitan berusaha menjerumuskan manusia agar ia menjadi seorang mubtadi' dan mengamalkannya, namun apabila orang itu seorang yang berpegang teguh kepada sunnah, maka Syaitan menurunkan sasarannya ketahap berikutnya.

3.DOSA-DOSA BESAR
pada tahap ini Syaitan berusaha menggoda manusia agar ia melakukan dosa-dosa besar, namun apabila lelaki itu telah di jaga oleh Allah dari perbuatan-perbuatan itu maka Syaitan pun tidak putus asa

4.DOSA-DOSA KECIL
Godaan pada tahap inilah agar seorang Muslim terjebak dalam dosa-dosa kecil, dan apabila Allah juga telah menjaganya dari perbuatan itu, maka syaitan berusaha mencari cara lain.

5.SIBUK DENGAN PERKARA MUBAH
Taktik Syaitan pada peringkat ini adalah membuat manusia sibuk dengan perkara-perkara MUBAH (yang di bolehkan) sehingga banyak waktu yang hilang, hingga ia tidak sempat sibuk dalam perkara-perkara yang lebih penting.

6.SIBUK DENGAN AMALAN UTAMA
Tingkatan terendah dari godaan Syaitan pada manusia ia itu membuat orang sibuk dengan perkara-perkara utama dari pada sibuk dengan perkara-perkara yang lebih utama, atau menyibukkan dengan perbatan baik tertentu dari pada perbuatan yang lebih baik tertentu dari pada perbuatan yang lebih baik atau lebih bagus. seperti membuat seseorang sibuk dengan amalan sunnah namun lalai dengan amalan wajib, atau bahkan meninggalkannya.

Bagaiman menarikkan Ilmu dari Metal Blogspot semoga bermanfaat !

Terima Kasih anda telah membaca artikel di atas sumbernya berasal dari buku-buku agama !



StumpleUpon DiggIt! Del.icio.us Blinklist Yahoo Furl Technorati Simpy Spurl Reddit Google Twitter FaceBook

0 komentar:

Poskan Komentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright 2011 Metal Blogspot - Template by Kautau Dot Com - Editor premium idwebstore